TWB maakt gebruik van Cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden op onze website.
Naast zorg op afstand, is er ook verschillende hulpmiddelen beschikbaar om cliënten, mantelzorgers en zorgprofessionals te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan een druppelbril, medicijndispenser of een hulpmiddel voor elastische kousen. Deze hulpmiddelen zijn al bekend, maar ze blijven handig en zeker behulpzaam!
Lees hier meer over de bestaande mogelijkheden.
De Freestyle Libre is een FGM glucosesensor die op de bovenarm wordt geplaatst en veertien dagen blijft zitten. Hij meet elke vijf minuten glucosewaarden en maakt deze zichtbaar via een scanner, wat vingerprikken vermindert.Deze sensor helpt de cliënt, zorgverlener en de specialist om de glucosecurve van de cliënt inzichtelijk en betrouwbaar te maken. Door de Reader/meter langs de sensor te halen zal de glucosewaarde zichtbaar worden op de reader en worden tegelijk met het scannen alle gegevens overgedragen naar de ontvanger. Deze gegevens bestaan uit de voormalige waarden die vervolgens worden uitgezet en opgeslagen in een curve. Door de mogelijkheid van het scannen van de sensor zal er dus minder vaak/niet meer in de vingers worden geprikt wat neuropathie kan voorkomen bij deze cliënten. Uiteraard wordt het minder of niet meer hoeven prikken ook als zeer prettig ervaren door onze cliënten.
In augustus 2019 is er begonnen met onderzoek naar glucosesensoren in de thuiszorg en naar de huidige glucosesensoren op de markt. Deze sensoren zijn vervolgens allemaal getoetst aan de opgestelde eisen, om zo te bepalen welke sensor het beste uit de test komt. Hieruit is gebleken dat de Freestyle Libre sensor het beste voldoet aan de gestelde eisen. Na enthousiaste reacties en positieve resultaten is de Freestyle Libre uiteindelijk geïmplementeerd en geborgd binnen TWB.
Een medicijndispenser helpt de cliënt herinneren om zijn of haar medicatie in te nemen en geeft direct de juiste medicijnen uit. Door middel van een voorgeprepareerd zakje. Dit zakje wordt bij uitgifte gedeeltelijk ingesneden zodat de cliënt het zakje makkelijk kan openen. Verder registreert de medicijndispenser wanneer de medicatie is gepakt en deelt hij deze informatie met de thuiszorg.
Sinds 2017 is de medicijndispenser geïmplementeerd binnen TWB. In de afgelopen jaren zijn we twee keer veranderd van leverancier en vanaf oktober 2022 maken we binnen TWB opnieuw gebruik van de Medido. Na de herimplementatie van de Medido in 2022 en de ervaringen van de voorgaande jaren is er kritisch gekeken naar de aanpak omtrent de zorg rondom medicijndispensers. Hierbij hebben we de handen ineen geslagen met de zorgverzekeraar en de apotheek om dit initiatief van de grond te brengen waarbij zorgverleners geen technische handelingen meer uitvoeren zoals het vervangen van de baxterrol en het verhelpen van storingen. Er is nu een samenwerking ontstaan waarbij de apotheek zorg draagt voor de installatie van de dispenser en het verwisselen van de baxterrol. Hierdoor blijven thuiszorgmedewerkers beschikbaar voor noodzakelijke zorgverlening, wat bijdraagt aan het toegankelijk houden van de thuiszorg.
Verder is de Medicijndispenser nu onderdeel van het reguliere zorgproces waarbij we streven naar de juiste zorg op de juiste plek. Hierbij kijken we eerst naar wat de cliënt zelf kan, of met behulp van mantelzorger en omgeving. Daarna zetten we pas de nodige hulpmiddelen in, en als het nodig is, bieden wij specialistische zorg, tijdelijk of voor langere tijd. Zo bieden wij zorg en hulp op maat en houden we de zorg toegankelijk en toekomstbestendig.
Een Doff N’ Donner is een hulpmiddel dat speciaal is ontworpen om compressiekousen (ook wel steunkousen genoemd) eenvoudig en snel aan te trekken en uit te trekken. Het systeem bestaat uit twee delen: een zachte, flexibele donnersok en een stevige plastic conus. Dit hulpmiddel is vooral nuttig voor mensen die moeite hebben met het aan- en uittrekken van compressiekousen vanwege beperkte handkracht, mobiliteitsproblemen of medische aandoeningen. De Doff N’ Donner is een handig hulpmiddel voor zowel individueel gebruik als door verzorgers en zorgprofessionals die cliënten helpen met het dagelijks gebruik van compressiekousen.
Begin 2019 zijn we naast de inzet van hulpmiddelen ook begonnen met de structurele inzet van de ergotherapeut bij de vraag met betrekking tot het aantrekken van ‘steunkousen’. We willen de zelfredzaamheid van onze cliënten zoveel mogelijk stimuleren, zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig en zonder zorgen thuis kunnen blijven wonen. Een ergotherapeut kan de cliënt helpen in de zoektocht naar het juiste hulpmiddel om de steunkousen mee aan- en uit te krijgen.
Alleen als de ergotherapeut aangeeft dat het de cliënt met een hulpmiddel niet lukt of de gezondheidssituatie van de cliënt dit vereist, ondersteunen we de cliënt bij het aan-/ uitrekken van de steunkousen. Door het prioriteren van de eigen regie van de cliënt in een vroeger stadium is de tijd die de zorg bezig is met het aantrekken van steunkousen duidelijk verminderd en is er weer een stap gezet in de goede richting voor toegankelijke en toekomstbestendige zorg.
10% van de zorgvragen binnen TWB bestaat uit zwachtelen. Zwachtelen is het behandelen van oedeem (vochtophoping) met een drukverband. Vanuit een van onze wijkteams kwam in 2019 de vraag of we dit niet op een andere manier kunnen doen. Deze vraag is ontstaan doordat de vorige werkwijze een lange zorgduur, groot valgevaar en lagere therapietrouwheid als resultaat had. Coban zwachtelen verwijst naar het gebruik van een speciaal soort elastische zwachtel, genaamd Coban, voor het aanbrengen van drukverbanden. Dit verband staat bekend om zijn zelfklevende eigenschappen. Uit een nul- en resultaatmeting van het toepassen van de nieuwe zwachteltechniek blijkt dat de zorgtijd daalde met 67% (van 704 minuten naar 224 minuten per cliënt) en dat de medewerkers- en klanttevredenheid steeg. Uiteraard is de aanpak daarom na de pilot ook uitgerold binnen alle overige TWB teams. Hier zien we dezelfde resultaten en kunnen we andere en meer cliënten helpen!
Het innovatieproces en het toepassen van de nieuwe zwachteltechniek resulteerde in internationale adoptie. Naast het beschikbaar stellen van deze kennis aan collega-organisaties, is onze wondverpleegkundige gevraagd op een internationaal congres in Stockholm om haar ervaringen te delen.
Het Vakblad voor wondprofessionals: Het Nederlands Tijdschrift Voor Wondzorg, heeft destijds ook gevraagd of ze een stuk over onze pilot mochten publiceren. Niet alleen het bereikte kwalitatieve en financiële resultaat heeft hen verbaasd, ook de gekozen aanpak om tot deze vernieuwing te komen wekte enorm de interesse. De meeste zorginstellingen in Nederland staan niet open voor een dergelijke aanpak en staan deze zelfs in de weg. Dit unieke voorbeeld mag daarom hopelijk meer professionals aansporen om de lead in innovatie te pakken.
‘Het verbeteren van zorg kan niet alleen, daarom is delen belangrijk!’
In mei 2019 is de oogdruppelbril, een hulpmiddel om het toedienen van oogdruppels te vergemakkelijken, onder de aandacht gebracht bij onze wijkverpleegkundigen en zorgprofessionals. Vanaf dat moment waren zij direct zo enthousiast dat ze gelijk in alle teams de bril zijn gaan inzetten. In vier maanden tijd hebben ze destijds al 200 brillen ingezet. Na het opnieuw inrichten van het oogdruppeltraject is de nieuw ontwikkelde klantreis in 2023 toegepast in de regio Westelijk West-Brabant. Dit betekent dat op de oogpoli van het Bravis navraag wordt gedaan hoe patiënten in de thuissituatie gaan druppelen.
Zo nodig worden zij gewezen op de druppelbril welke bij de apotheken in de regio aan te schaffen is. Bij het ophalen van de oogdruppels bij de apotheek wordt opnieuw navraag gedaan in hoeverre een hulpmiddel noodzakelijk is en zo nodig wordt er uitleg gegeven in de apotheek. Alleen wanneer men ondanks het gebruik van de druppelbril (wegens cognitieve of ernstige lichamelijke beperkingen) niet in staat is om de ogen zelf te druppelen, kan er alsnog een beroep worden gedaan op de thuiszorg. In de praktijk zien we dat het aantal aanmeldingen voor ondersteuning bij het oogdruppelen hierdoor beperkt is naar enkelen per maand. Door dit initiatief wordt de juiste zorg op de juiste plek geleverd en dragen we bij aan het toegankelijk houden van de (thuis)zorg voor iedereen die dat nodig heeft.
Door het inzetten van de oogdruppelbril is er een ook zorgkostenreductie ontstaan van gemiddeld 28 uur per cliënt. Bovendien hoeft de cliënt niet meer te wachten tot wij komen en behoudt hij hierdoor de optimale zelfredzaamheid. Daarnaast bespaart het verplaatsen van de druppelbril naar de apotheek nog eens 3 uur per cliënt ten opzichte van een introductie van de bril door de thuiszorg.
De lobby om de bril ECHT op de juiste plek te krijgen, bij de intake door de specialist van de staaroperatie, is nog in volle gang. Op dit moment wordt de druppelbril, ondanks besparing van zorginzet, namelijk niet vergoed door de zorgverzekeraar. De kosten voor de bril lijken echter nog een struikelblok voor het ziekenhuis om de druppelbril actief voor te schrijven op recept. We staan hiervoor actief in contact met de zorgverzekeraars en voeren het gesprek over vergoedingen. Zorgcoöperatie VGZ heeft de casus echter al wel vertaald in een Good Practice zodat andere zorgorganisaties van de casus kunnen leren.