Het is maandagochtend 7 uur. De collega’s in de wijk starten de zorg op bij de cliënten thuis. Ik lees de overdracht van het weekend en kijk of er bijzonderheden zijn met cliënten. Ik scan de mailbox en zie een verwijzing van de urologie verpleegkundige binnenkomen. De cliënt krijgt een nefrodrain en deze mag in de thuissituatie verzorgt worden. Ik neem contact op met de zorgmanager. De zorgmanager heeft inzicht in de bevoegd en bekwaamheden van de zorgverleners. Zij geeft aan dat het team bekwaam is. Ik beantwoord de mail en zet het verdere ontslag in gang.
Ik loop naar kantoor en kom op de gang de huisarts tegen. Hij vraagt hoe het met mw. Mol gaat. We bespreken kort de casus en ik geef mijn bevindingen door. We spreken af eind van de dag nog even contact te hebben.
Mijn eerste afspraak is bij mw. Blok. Mw. Blok is 95 jaar en wil graag opgenomen worden in het verzorgingshuis. Samen met mw. en haar zoon bespreken we de wensen, de mogelijkheden en vullen we de formulieren hiervoor in.
Na het huisbezoek wordt ik gebeld door een collega uit de wijk. Zij is bij een cliënt met corona gerelateerde klachten. Ik vraag de klachten uit en we spreken af dat mw. getest gaat worden. Ik informeer de verpleegkundige en zij gaat een COVID test afnemen. Op kantoor bekijk ik welke disciplines er bij mw. betrokken zijn. Ik informeer de planning van het V&V en huishoudelijk team. Totdat de uitslag van de test bekend is wordt mw. beschermd verpleegd.
Het is tegen 11 uur, de collega’s komen terug van de ochtendroute en lopen binnen op kantoor. De huishoudelijk medewerker maakt zich zorgen om een cliënt. Het huis oogt rommelig en de koelkast blijft vol met etenswaren. We bespreken de cliëntsituatie en spreken af dat ik bij de cliënt op huisbezoek ga.
De zorgmanager loopt het kantoor binnen. We hebben zo een afspraak met een installatiebedrijf. Binnen TWB zijn we vooruitstrevend en continue op zoek naar innovaties. We willen namelijk af van de welbekende sleutelkastjes bij de voordeur en we zijn op zoek naar digitale mogelijkheden. Het installatiebedrijf heeft contacten met de woningcorporatie en komt het systeem uitleggen. We nemen de processen door en maken afspraken, welke we voorleggen aan de Raad van Bestuur.
Binnen TWB werken we met duaal leiderschap tussen zorgmanager en senior wijkverpleegkundige. Zij dragen samen verantwoording af aan de Raad van Bestuur. De senior wijkverpleegkundige is verantwoordelijk voor het toegankelijk houden van de zorg, de kwaliteit van het gehele zorgproces, geeft leiding aan wijkverpleegkundigen en ontwikkelt en implementeert beleid voor het cluster, samen met de zorgmanager. De zorgmanager is verantwoordelijk voor de capaciteitsplanning qua personele inzet en geeft leiding aan de teams. Daarnaast is de zorgmanager verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering.
De collega wijkverpleegkundigen lopen het kantoor binnen; we stemmen het ontslag van de diverse cliënten af en nemen bijzonderheden door.
Wat staat er nog op mijn to do lijstje? Huisarts bellen, aanvraag voor mw. Blok uitwerken en versturen. De administratie voor de COVID test verwerken en bekijken of het ontslag goed geregeld is.
Het einde van de dag komt in zicht. De overdracht naar het wijkteam wordt verstuurd. De collega’s gaan de avond routes starten. Ik bekijk mijn agenda voor morgen; ik bezoek dan de nieuwe cliënten en verleen tevens de zorg.
Ik kijk terug op de dag; wat heb ik toch een mooi beroep!
Els Bolier Senior wijkverpleegkundige