TWB maakt gebruik van Cookies om u de best mogelijke ervaring te bieden op onze website.
Bij TWB ontzorgen we de zorg onder andere ook door de inzet van elektronische toedienregistratiesysteem Medimo, de koppeling met een cliënt eigen Persoonlijk Gezondheidsdossier (PGO) en Robotic Process Automation.
Een ander voorbeeld van digitalisering is de inzet van Robotic Process Automation (RPA), een technologie die gebruikmaakt van software ‘robots’ om repetitieve en op regels gebaseerde taken te automatiseren die anders door mensen zouden worden uitgevoerd. Om een administratief proces te automatiseren, breng je dit proces in kaart. Vervolgens maak je de software die deze stappen uitvoert. Dit dwingt je tegelijkertijd om kritisch naar je eigen proces te kijken.
TWB heeft in 2022 RPA ingezet om de administratieve last bij de aanmelding van cliënten aan te pakken. De medewerkers van TWB moesten bijvoorbeeld eerst veel van de aanmelding overtypen in het dossier, waardoor er naast de hoge werklast ook veel waardevolle informatie verloren ging. Veel landelijke initiatieven om deze administratieve last te verminderen hadden geen antwoord op dit probleem. Hier heeft TWB destijds de robot Truus (TWB Rust Uit Onder Supervision) ingezet: Zij administreert de intake van een cliënt voor TWB. Ze regelt het administratieve proces van de aanmelding en zorgt dat iedereen geïnformeerd is. Ongeacht hoeveel aanvragen er binnenkomen.
Een klantenservicemedewerker gaf destijds aan: “Truus doet het werk waar je niet bij na hoeft te denken.” Wanneer Truus vastloopt of klaar is stuurt ze een e-mail. Daarnaast kan ze zelf inloggen en mailen, ook buiten diensttijden om”.
De introductie van Truus heeft geleid tot een aanzienlijke vermindering van de administratieve werklast. Truus administreert de intake van cliënten voor TWB, regelt het administratieve proces van de aanmelding en houdt alle betrokkenen op de hoogte. De virtuele medewerker is een integraal onderdeel geweest van TWB, en haar inzet werd zeer gewaardeerd door het team. Zoals bij veel innovaties heeft de tijd Truus echter ingehaald en worden haar taken nu op een andere manier opgelost. Truus bleek uiteindelijk niet in staat om de snelle en vele veranderingen binnen de verschillende systemen waar ze op was aangehaakt snel op te kunnen pakken. In de zomer van 2023 is dan ook besloten om Truus uit te zetten. Truus haar taken worden nu opgepakt met het platform van Startzorg.
Truus heeft ons echter wel veel geleerd binnen TWB, waardoor de deuren in 2024 geopend zijn voor STACII: TWB’s Systeem Ter Afsluiting van Cliëntdossiers met Innovatieve Inzet. Bij het afsluiten van zorgdossiers moeten er namelijk meerdere administratieve handelingen verricht worden. STACII wordt momenteel gebruikt om de administratieve handelingen rondom het proces uitzorgmelden te automatiseren. Dit bespaart de afdeling Klant & Service van TWB administratieve last en bijbehorende kosten in de toekomst.
Het elektronische toedienregistratiesysteem Medimo is een digitaal platform dat zorginstellingen helpt bij het beheren en registreren van medicatietoediening. Dit systeem wordt gebruikt om de medicatieveiligheid te verhogen en de efficiëntie van de zorgverlening te verbeteren door een gestroomlijnde en geautomatiseerde aanpak van medicatiebeheer. Met behulp van Medimo kunnen we beter samenwerken en zorg op maat aanbieden. Het platform voorkomt bijvoorbeeld medicatiefouten door automatisch mogelijke fouten of interacties tussen medicijnen te signaleren.
Naast de borging van het gebruik van Medimo onderzoeken we ook medicatie (zelf)management en verschillende inzetbare opties bij een medicatieondersteuningsbehoefte. Een medicijndispenser is namelijk niet voor iedereen geschikt, en medicatieondersteuning moet uiteraard afgestemd worden op de huidige mogelijkheden en behoeften van de cliënt. Hiervoor hebben we binnen TWB een dashboard ontwikkeld wat ons helpt om onderbouwd de meest geschikte hulpmiddelen voor cliënten te kiezen, waardoor fysieke zorgmomenten beperkt blijven en zelfredzaamheid en therapietrouw gewaarborgd zijn.
De implementatie is ondertussen een succes. Uiteraard blijven we echter wel bezig met het dagelijks evalueren en implementeren van nieuwe innovaties in medicatieondersteuning om de zorg optimaal af te stemmen op de behoeften van de cliënt.
Een Persoonlijk Gezondheidsdossier (PGO) is een digitaal platform dat individuen in staat stelt om hun eigen gezondheidsinformatie op één plek te beheren, te raadplegen en te delen met zorgverleners. Het is gebaseerd op patiëntgerichte zorg, waarbij de patiënt een actieve rol speelt in het beheren en nemen van beslissingen over zijn of haar gezondheid.
Binnen TWB hebben we de koppeling met een cliënt-eigen PGO mogelijk gemaakt als onderdeel van het digitaliseren van cliëntprocessen. Door deze koppeling kunnen cliënten nu zelf hun gezondheidsinformatie beheren en delen, wat hen een centralere rol geeft in hun eigen zorgproces.
De succesvolle integratie van het PGO binnen TWB heeft ervoor gezorgd dat cliënten hun gezondheidsinformatie efficiënt kunnen beheren en delen, wat de patiëntgerichte zorg verder versterkt. Cliënten kunnen actiever betrokken zijn bij hun zorg, wat leidt tot beter geïnformeerde beslissingen en een verbeterde samenwerking met zorgverleners.